| |
ÚSTÍ NAD ORLICÍ před 30 lety
29.03.2020 Koncem 80. tých let jsem byl zaměstnán v urbanistickém atelieru Stavoprojektu Hradec Králové. Pracovali jsme na územním plánu města ÚSTÍ NAD ORLICÍ. Byla to zajímavá práce na které se podílelo hodně specialistů. Demografickou část např. zpracoval RNDr. LIBOR KUDLÁČEK. Územní plán je náročná, komplexní dokumentace, kde významnou část tvoří problematika EKOLOGIE = ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ. V Ústí jsme se zabývali inverzní polohou, problematikou čistoty ovzduší, vody, zeleně a hlavně řešením dopravy společně s Českou Třebovou. Vzpomínám si, jak nám nad hlavami létal ruský vrtulník pátrající po zběhovi z okupovaných kasáren v České Třebové. V průběhu sametové revoluce jsem se přihlásil do KC OF* Pardubice, kde jsem pracoval v ekologické sekci, což by bylo dlouhé vyprávění. Do Ústí nad Orlicí se dá dobře jezdit vlakem. Panovala velká zima (1989/90) a já jsem měl silný vatovaný kabát a na něm placku OF a trikoloru. REKONSTRUKCE SRDCE MĚSTA Ústí nad Orlicí nebylo v té době v radostném stavu, připomínalo mi to trochu jako když se rozhází sirky na zem (válečnou dobu nepamatuji). Srdcem města je náměstí. Podívejte se se mnou na obrázek č. 1 z věže kostela na náměstí Míru s radnicí. Vlevo pod plachtami je stavba banky (dnes MONETA MONEY BANK), vpravo dům, kterému jsme říkali KOSTLIVEC. Zastavená stavba hyzdící náměstí je dnes KATASTRÁLNÍ ÚRAD, vpravo je radniční věž s hodinami. Radnici jsme později dali generálku, byla v havarijním stavu. Vlastní náměstí bylo nutno kompletně zrekonstruovat. Začalo se podzemím, hlavně náročnými novými kabelovými rozvody do nové pošty, kde vlastní budova je jen vršek ledovce. To hlavní jsou kabelové místní a dálkové rozvody. Po vydláždění dostalo náměstí nové dopravní řešení včetně osvětlení, zeleně a městského mobiliáře. Na obrázku č. 2 je pohled z ulice M.J.Kociana jdoucí z horní části náměstí Míru směrem k dnešní poště. Pošta bude teprve stát v pravé části fotky. Námi navržené vícepodlažní parkoviště se podobně jako v Pardubicích NEREALIZOVALO - škoda je na straně města. Na obrázku č. 3 je "hlavní" ulice T.G.Masaryka, kterou jsme navrhovali jako pěší zónu. Na provizorním parkovišti brzy vyroste budova České pojišťovny a.s. kam jsme se snažili do přízemí prosadit malý obchod (byl už zrušen). To je pouze stručný komentář k mým fotografiím z roku 1991. ZÁVĚR, PODĚKOVÁNÍ Když vzpomínám na dobu před 30 lety mám smíšené pocity. Čekali jsme, že věci se dají do pohybu co nejrychleji, což se podařilo díky Bohu i když jen částečně. Mnohé věci námi navrhované v Regulačním a územním plánu se ke škode města nerealizovaly. Týká se to hlavně dopravy (parkoviště) na které jsme si dali obzvlášť záležet. Velkým pozitivem bylo vynikající přijetí ze strany představitelů města a zvláště pana starosty Mgr. Karla Škarky. Práce v Technické komisi a spolupráce se Stavebním úradem byla radostná. Vřelý dík všem, kteří se podíleli na mnohdy bolestném přerodu města. Společně jsme položili základy moderního urbanistického řešení města Ústí nad Orlicí. *Pozn.: KC OF = Koordinační centrum OBČANSKÉHO FORA
Autor: Ing.arch.Vladimír Rozehnal Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 4/2019
Předchozí článek: Podzimní procházka podél Novohradky Následující článek: Božena Hackenschmiedová Vytiskni stránku Zpět na úvodní stránku |
Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje. Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč. Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.
|