| |
Moravská Třebová a její nový územní plán
08. 05. 2011 Zastupitelstvo města schválilo na podzim územní plán, který se zpracovával za podnětné úcasti občanů více jak 1? roku. Zpracovatelem je Architektonický atelier Ing.arch.Rozehnal&Vosmek z Pardubic. Územní plán navrhuje plochy pro rodinné domy - některé ve velmi atraktivních lokalitách a navrhuje plochy pro podnikání ve vazbě na silnici I/35. Zvláštní pozornost je věnována plochám pro rekreaci a veřejnou zeleň, které občané stále více požadují. Nové rekreační areály jsou navrženy poblíž zámku, navrhuje se rozšířit areál Aquaparku o krytý bazén. Město má od roku 1993 nový obchvat silnice I/35, který pomohl zásadním způsobem řešit naprosto neúnosnou situaci. Jak už to někdy u dopravních staveb bývá daní za zklidnění dopravy ve městě bylo odříznutí města od velmi hodnotného přírodního zázemí. ÚP se pokouší o zlepšení tohoto stavu návrhem nové lávky pro pěší a cyklisty přes silnici I/35 a hlavně návrhem nového rekreačního areálu NAD BORŠOVEM. V tomto v budoucnosti komplexně vybaveném areálu vzdáleném necelý kilometr od historického náměstí je navržena lyžařská sjezdovka s umělým zasněžováním a osvětlením, která začíná poblíž obchvatu a vede na vrchol kopce NAD BORŠOVEM k nedávno otevřené rozhledně Pastýřka. Rozhledna není nic nového, místní okrašlovací spolek realizoval rozhlednu již počátkem minulého století. Od restaurace Na Písku (stále existuje) Vás vedla alej lipových stromů proti toku Světlého potoka do Pekla k další restauraci a lázním ve Světlém dole (restaurace i lázně už neexistují ale jsou už zase navrženy) a pak hurá na rozhlednu. Nejnižší místo ve městě je Třebůvka opouštějící město na úrovni cca 340m n. m., nejvyšší bod je ROH 660m n. m. což je typická, téměř již samostatná "stolová hora" vévodící zbytku dřívějšího pohraničního hvozdu - Boršovského lesa. Kotlina ve které se město nachází měla v určitých dobách jistý komunikační význam. Je to vlastně pokračování Boskovické brázdy ve směru J-S, které plynule navazuje na Kladskou kotlinu a dále do Slezska. Také je tu v okolí k vidění rozestavěné torzo "Hitlerovy dálnice" Vratislav - Vídeň. Poblíž města probíhají koridory důležitých rychlostních komunikací R35 s cca 4km dlouhým tunelem a R43, ale i koridor kanálu Dunaj - Odra - Labe. To už jsme ale hodně daleko od současnosti. Zatím se stále můžeme jen těšit na přístav v Pardubicích Město Moravská Třebová i krásné okolí stojí za návštěvu. Přijďte se sem rozhodně podívat - třeba na kole.
Autor: Vladimír Rozehnal Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 4/2010 Předchozí článek: Téměř zapomenuté pardubické firmy (VIII. část) Následující článek: Česká Třebová má nový dopravní terminál Vytiskni stránku Zpět na úvodní stránku |
Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje. Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč. Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.
|