| |
Ing. Jan Kašpar
16.02.2016 První český aviatik ing. Jan Kašpar se narodil v Pardubicích 20. května 1883 v rodině Františka Kašpara, hoteliéra na Veselce (hotel byl zbořen roku 1972). Právě po něm zdědil Jan sportovního ducha a vztah k technice. Na pardubické reálce maturoval roku 1901, roku 1907 složil státní zkoušky strojního inženýra na české technice v Praze. Téhož roku absolvoval i kurz v Mohuči (Meinz) u Automobil Fachschule. Jeho první, zaměstnavatelem byla firma Bassel a Selve ve Vestfálsku, odkud přešel roku 1909 do továrny Laurin a Klement, kde pracoval jako účetní i jeho bratranec Eugen Čihák (1888 – 1958). S ing.Hieonymem se tu J. Kašpar podílel na stavbě prvního leteckého motoru u nás. Pro neshody s ředitelem V. Klementem odešli oba bratranci roku 1909 do Pardubic, kde se svými spolupracovníky truhláři J. Svobodou a F. Novotným začali ve strojírenském podniku F. a O. Dvořákových stavět první letadlo. Ing. Jan Kašpar se pokoušel o vlastní konstrukci draka a motoru, nakonec však koupil za 10 tisíc franků jednoplošník francouzského aviatika L. Blériota. Kašparův první let se uskutečnil 16. dubna 1910 z Pardubic do okruhu 2 km ve výšce 20-25 m. 19. června t.r. vzlétl poprvé veřejně i před diváky. Vpravdě historický let z Pardubic do Prahy uskutečnil 13. května 1911 na letounu vlastní konstrukce s motorem Daimler 65 HP. Letěl rychlostí 80 km/hod. Z Pardubic vzlétl v 6 hodin 13 minut, Chuchle dosáhl v 7 hodin 47 minut. Redaktor J. Kalva popsal i jeho let z Mělníka do Prahy ze 6. prosince 1911, jehož byl též účastníkem. V okruhu pardubických spolupracovníků prvního českého letce nacházíme kromě E. Čiháka ještě radu Z. Kruliše, barona Artura Krause, lékaře MUDr. Jaromíra Kučeru a další členy Aviatického družstva v Pardubicích. Své propagační lety po českých městech ukončil ing. Jan Kašpar roku 1912, kdy zřídil ve svém rodném městě aviatickou školu. První světová válka v podstatě ukončila éru „báječných mužů na létajících strojích“. Někteří z nich však usedli do letounů vojenských. To však nebyl případ ing. Kašpara, jenž po válce začal podnikat se dřevem (pila u starého nádrží v Pardubicích). Jako východiskem z finančního krachu a osobního zklamání nepoctivým společníkem v podnikání zvolil 2. března 1927 dobrovolnou smrt. Byl mu vypraven v Pardubicích pohřeb s vojenskými poctami na Městské hřbitovy. Celý život zůstal svobodný, ačkoliv na dokumentárních fotografiích lze kolem něj spatřit řadu dámských obdivovatelek. Jeho bratranec E. Čihák působil po první světové válce v civilním letectví a již jako důchodce připravil roku 1957 s novinářem F. gelem knihu „Jak jsem létal a padal“, v níž si přisoudil český aviatický primát. Aeroklub ČSR zřídil 20. května 1928 v Pardubicích na místě Kašparových prvních aviatických pokusů pomník. Ten je dnes umístěn na hlavním náměstí sídliště Dukla. Na témže náměstí se nachází také pomník vojenských letců, obětí druhé světové války. Autor: PhDr. Jiří Kotyk Vyšlo ve Vlastivědných listech Pardubického kraje číslo: 1/2014 Předchozí článek: Nová fakta o starém pomníku Následující článek: Jiří František Pacák Vytiskni stránku Zpět na úvodní stránku |
Vlastivědný časopis o zajímavostech, památkách, historii a osobnostech Pardubického kraje. Pokud máte zájem pravidelně dostávat časopis Vlastivědné listy Pardubického kraje, kontaktujte nás. Roční předpatné činí 200 Kč. Stáhněte si PŘIHLÁŠKU a odešlete na adresu Sdružení přátel Pardubického kraje, Klášterní 54, Pardubice 530 02.
|